Konopný chléb

Kynutý konopný chléb

Přísady

  1. 500 g chlebové mouky (T 650)
  2. vlažná voda podle potřeby (přibližně 200 ml)
  3. lžička soli
  4. 5 lžic konopných mouky
  5. půl kostky droždí

dough-196235_1280

 

 

 

 

 

Postup

Droždí polámeme na malé kousky a v misce zaděláme s trochou vlažné vody a lžící mouky. Přikryjeme a necháme chvilku v teple nakynout. Do mísy nebo na desku nasypeme obě mouky a dobře promícháme. Ve středu uděláme důlek, do kterého po troše lijeme vodu. Vodu vždy zapracujeme vidličkou a pokračujeme, dokud jsme vodu zapracovali do vší mouky. Směs postupně spodkem dlaně „natíráme“ na desku nebo dno mísy, aby se mouka s vodou pořádně promíchaly a abychom v cestě neměli hrudky. V případě potřeby zopakujeme ještě jednou. Těsto by mělo být středně husté. Necháme 10 minut ustát. Zapracujeme droždí a mícháme minimálně 5 minut. Zapracujeme sůl a dále míst 10 až 15 minut. Výsledné těsto má být vláčné a nelepí se. Těsto dáme do mísy, přikryjeme poklicí nebo fólií a necháme v lednici kynout přes noc. Ráno znovu prohněteme, zformujeme chléb a necháme na teplém místě kynout přibližně 1,5 hodiny.

Minimálně půl hodiny před pečením vyhrejeme troubu na 200 stupňů. Vložíme do ní plech, na kterém budeme péct chléb. Těsně před pečením do ní vlijeme půl hrnku vody a rychle zavřeme, aby se uvnitř vytvořila vodní pára – chléb bude mít křupavou kůrku. Na vykynutí chlebu žiletkou uděláme zářez, opatrně jej přeneseme na papír na pečení a rychle přemístíme do trouby na vyhřátý plech. Snížíme teplotu na 100 stupňů a pečeme 20-25 minut (chléb má díky konopných mouky tmavší barvu, proto je ho třeba sledovat, aby neshořel). Po vyjmutí přikryjeme vlhkou utěrkou. Krájíme až po vychladnutí.

bread-599523_1280

 

 

 

 

 

 

Recepty s moukou

Konopná mouka, která se získává semletím výlisků za studena lisovaných konopných semínek, má celou řadu výhod:

  1. neobsahuje lepek, a proto je vhodná pro lidi s celiakií
  2. má vysoký obsah lehce stravitelných globulinových bílkovin edestinu a albuminu, všech esenciálních aminokyselin a vlákniny
  3. obsahuje nezanedbatelné množství dobře vyvážených mastných kyselin, a množství antioxidantů a přírodních fytosterolů
  4. je vhodná pro ty, kteří si hlídají množství karbohydrátů ve stravě

 

Při pečení ji smíchejte s pšeničnou, žitnou, kukuřičnou nebo sojovou moukou. Konopná mouka je poměrně těžká, proto ji do kynutého těsta třeba přidávat v množství maximálně 20 %. Pokud nahrazujete klasickou pšeničnou mouku ve vlastních osvědčených receptech, doporučujeme začít opatrně (poměr 1:7), a jen postupně experimentovat s větším možstvím. Při pečení s konopnou moukou je důležité uhlídat čas pečení, protože mouka dodává jídlům tmavohnědou barvu.

Tak neváhejte, přidejte vaším oblíbeným receptem zdravou alternativu plnou chuti, jakou znali již naše prababičky.